Jak nauczyć dziecko prawidłowego trzymania długopisu/kredki?

Trzymanie długopisu czy też kredki lub ołówka to wbrew pozorom bardzo ważna umiejętność w rozwoju małego człowieka. A to dlatego, że jest to wypadkowa sprawności motoryki małej. Z kolei rozwój motoryki małej i ogólnej sprawności w obszarze dłoni ma potem ogromny wpływ na całokształt rozwoju dziecka. Jak to możliwe? A no tak, że nie ma chyba drugiej takiej czynności (jak PISANIE), która by jednocześnie ćwiczyła koncentrację, skupienie uwagi, pamięć i jednocześnie stymulowała mózg dziecka do pracy, nauki i rozwoju.  Obniżenie sprawności motoryki małej może spowodować późniejsze niepowodzenia w okresie szkolnym.

 

ETAPY TRZYMANIA KREDKI/DŁUGOPISU

Jeśli macie w domu troszkę starsze dziecko (na przykład 5-letnie), to na pewno zwróciliście już uwagę, że na różnych etapach Wasze dziecko trzymało kredkę w różny sposób. Poniżej wklejam grafikę, która w bardzo prosty sposób pokazuje jakie są 4 główne etapy chwytania kredki/ołówka u dzieci.

 

OD 1 DO 2 ROKU ŻYCIA jest to CHWYT CYLINDRYCZNY

OD 2 do 3 ROKU ŻYCIA to CHWYT PALCZASTY

OD MNIEJ WIĘCEJ 3,5 ROKU ŻYCIA DO 4 LAT to ZMODYFIKOWANY CHWYT TRÓJPUNKTOWY

I na końcu chwyt, do którego dążymy, czyli CHWYT TRÓJPUNKTOWY (wypracowywany zazwyczaj między 4,5 a 7 rokiem życia dziecka )

 

 

PRAWIDŁOWE TRZYMANIE DŁUGOPISU

Jak zatem „prawidłowo” powinno trzymać się długopis/kredkę/ołówek w ręce? Najłatwiej wyjaśnia to poniższa grafika:

I wiecie, tu nie chodzi o to, że ma być „prawidłowo”, bo przecież nie każdy „nieprawidłowy” chwyt jest niemożliwy do wykonania przez dziecko. Chodzi głównie o to, żeby pisanie czy rysowanie sprawiało dziecku frajdę, a nie ból. Bo gdy nacisk na kredkę lub kartkę jest zbyt silny lub zbyt słaby, rączka po prostu bardziej się męczy. A jak rączka się męczy, to i dziecko szybciej się zniechęca do wykonywanej czynności.

I właśnie u nas tak było. Marcelek zniechęcał się przy dłuższym trzymaniu kredki. Bo jego rączka szybko się męczyła. Niby próbowałam mu pokazywać jak powinno się trzymać kredkę, ale moje słowa, pokazywanie nic nie dawało. Stwierdziłam, że poszukam w internecie.

No i niby znalazłam przeróżne sposoby: a to z gumką recepturką, a to z chusteczką, a to z piłeczką ping pongową.  Ale umówmy się: komu by się chciało przy każdej zmianie koloru kredki powtarzać cały ten proces odpowiedniego „układania” paluszków. No nam się za bardzo nie chciało. Próbowaliśmy też tych „specjalnych” trójkątnych kredek, które też niby mają niejako „wymuszać” prawidłowe trzymanie w rączce. Za każdym razem efekt był ten sam: Marcel tylko się irytował, bo a to gumka zjeżdzała, a to chusteczka wypadała z rączki. Istny cyrk, mówię Wam.

 

SPECJALNE DŁUGOPISY, OŁÓWKI I NAKŁADKI DO NAUKI PISANIA

I wtedy dalej przegrzebując internet natknęłam się na specjalne długopisy, ołówki i nakładki do nauki pisania. Prosto i skutecznie! Wpis nie jest sponsorowany ani nic z tych rzeczy, także nie obawiajcie się, że polecam Wam coś, co polecenia warte nie jest. JEST i TO BARDZO. To był strzał w dziesiątkę. Marcel chwycił najpierw długopis. Ja patrzę, a paluszki już „same” się ślicznie ułożyły. To samo było z ołówkiem. A nakładek używaliśmy do kredek.

Kupienie całego takiego zestawu to dosyć spory wydatek, dlatego po czasie, podpowiadam Wam, że wystarczyłby tylko DŁUGOPIS i JEDNA NAKŁADKA. Odruch prawidłowego trzymania kredki/długopisu/ołówka Marcel ogarnął w jedno popołudnie. Rozumiecie? Jedno popołudnie? Podczas gdy wcześniej męczyliśmy się chyba ze 3 miesiące, jeśli nie dłużej.

 

Bardzo ważne jest też to, że zarówno długopisy, jak i ołówki można dobrać w zależności od tego czy dziecko jest PRAWO czy LEWOręczne.

Nasz długopis kupiliśmy TUTAJ

 

 

TUTAJ ołówek

 

 

A TU i TU nakładki na kredki

 

 

 

 

3 thoughts on “Jak nauczyć dziecko prawidłowego trzymania długopisu/kredki?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *